מה כולל הסכם ממון?

הסכם הממון מורכב משני חלקים עיקריים.

החלק הראשון עוסק ברכוש שקיים לכל אחד מבני הזוג ערב הנישואין או ערב החיים המשותפים.

החלק השני עוסק ברכוש ובנכסים אשר יצברו בני הזוג ממועד הנישואין או ממועד החתימה ואילך.

ההסכם נועד להגן על רכושם של בני הזוג ולקבוע ביניהם מראש חלוקה הוגנת ומוסכמת למקרה של פרידה ו/או פקיעת הנישואין כתוצאה מפטירת מי מהם.

בהסכם ממון מסדירים בני הזוג את כל ענייני הרכוש הקיימים וענייני הרכוש שיהיו קיימים בעתיד בין בני זוג.

הסכם מקצועי וטוב הנערך על ידי עורך דין הסכם ממון מומחה ומקצועי בתחום דיני משפחה יהיה מותאם ספציפית לבני הזוג ויכלול בתוכו את כל המצבים האפשריים הצפויים בעתיד.

רכוש קיים

מדובר ברכוש ובנכסים שנצברו בעבר על ידי אחד מבני הזוג מלפני הנישואין, או מלפני החיים המשותפים וייתכן עוד מלפני ההיכרות והוא נכון וקיים ברשות אחד מבני הזוג במועד החתימה על ההסכם.

במסגרת עריכת ההסכם ניתן להגדיר באופן מפורש ולקבוע האם אותו רכוש ספציפי יישאר רכושו הפרטי של בן הזוג שהגיע איתו ויהיה מוגן מפני חלוקה, או האם במקרה של פרידה אותו נכס יחולק בחלקים שווים (או אחרים) בין בני הזוג ויכנס להסדר של איזון המשאבים.

רכוש עתידי

הכוונה לכל רכוש ו/או נכס אשר יצברו כל אחד מבני הזוג במהלך חיי הנישואים או במהלך חייהם המשותפים.

במסגרת עריכת ההסכם באפשרותם של בני הזוג לקבוע מראש ולהגדיר האם אותו נכס יהיה שייך לשניהם במידה שווה (מחצית לכל צד), ולחילופין יהיה שייך לשני בני הזוג באופן שונה (למשל: יחסי למידת ההשקעה של כל צד).

בני הזוג יכולים לקבוע, כי זכויות סוציאליות ממקום העבודה כמו פנסיה, פיצויי פיטורין, ביטוח מנהלים וכדו'. יהיו שייכים לכל צד בנפרד או לחילופין משותפות.

כך גם לגבי עסקים, או כל רכוש אחר.

כמו כן, במקרה בו בני הזוג צפויים לקבל בעתיד סיוע כספי מההורים לשם קניית דירת מגורים ניתן להסדיר כבר ומראש במסגרת הסכם ממון שהדירה תהיה שייכת לשני הצדדים בחלקים יחסיים (תוך שלוקחים בחשבון את השקעתו של כל צד, לרבות המתנות הוריו).

רכוש המוחרג

כל רכוש ונכס אשר לגביו החליטו בני הזוג שלא יכנס לאיזון המשאבים במקרה של פרידה והוסכם כי הם לא יחולקו ויישארו בבעלות מלאה של אחד מבני הזוג נקרא רכוש נפרד, או מוחרג.

לדוגמא:

אבי ושלומית בסוף שנות העשרים לחייהם, חברים מזה מספר שנים עתידים להינשא.

לאבי דירת מגורים אותה קיבל במתנה מאת הוריו כשנה וחצי לפני נישואיו לשלומית.

אבי והוריו מעוניינים לשמור על הזכויות של אבי בדירה וחוששים שאם חס וחלילה יפקעו נישואיו הדירה תחולק באופן שווה והם יאבדו ממון רב.

אמנם, הדין בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג לא מכניס להסדר איזון המשאבים נכס שהיה לאחד מבני הזוג מלפני הנישואין,
אך מאחר וברבות השנים חל כרסום בהלכה הפסוקה בעניין זה אינה אחידה, קיימים סיכונים לבני הזוג הנישאים לבן זוג שאינו בעל רכוש. בנוסף, הפסיקה של בית המשפט העליון יצרה גמישות באבחנה בין רכוש שנצבר במהלך הנישואין לבין רכוש שנצבר לפני הנישואין.

לשם כך, כדאי לבני הזוג לערוך הסכם ממון טרום נישואין ולהסדיר את עניין הדירה ולקבוע, כי בכל הקשור לדירת המגורים הם מסכימים באופן מפורש על הפרדה רכושית מלאה ומוחלטת כך שהדירה תהיה מוחרגת.

אך ורק על ידי עריכת הסכם ממון מקצועי מוגדר ומדויק יכולים הוריו של אבי להגן על הדירה  באופן ראוי ולהיות רגועים.